Malifaux je poměrně novou wargamingovou hrou odehrávající se v hodně šíleném světě tvořeným směsicí fantasy a steampunku. Hru samotnou jsem si představili v tomto článku a následně jsme se věnovali i základnímu pozadí této hry. V dnešním textu se budeme věnovat herní stránce Malifaux a to zejména rozvržení před samotnou hrou, které činí z Malifaux velmi variabilní záležitost.
Příprava hry
Začátek partie probíhá takto:
1. Nejdříve se určí místo vykládání figur (deployment zone), na výběr je z několika možností a vybírá se náhodně. Tah karty.
2. Dále se určí prostředí hry – zda je jde o lokaci uvnitř či venku. Posléze se určí konkrétní místo hry, jestli to bude bažina, les, hory, doly, město, předměstí nebo třeba taky stoka, knihovna, divadlo, popřípadě další. Těchto herních prostředí je v Malifaux okolo 30 různých druhů. I tento výběr probíhá náhodně.
3. Následně se určí speciální místa či události, které se objevují v dané lokaci. Z míst lze jmenovat například magický portál, který posiluje magii, předměty, které přidávají vítězné body, nebo strašidelný strom s oběšencem, kterého se každý bojí. Ze speciálních událostí pak náhlou temnotu, zpomalující plyn, temný osud, zemětřesení, pád kamenů. Tyto události pak v každém kole mohou nastat zhruba s pravděpodobnosti 1 ku 6 (vždy je najednou možná jen jediná událost); od za začátku hry pak může být přítomno nějaké speciální místo. I událostí a míst je dohromady nějakých 30 druhů.
4. Poté si každý hráč určí mastera, velitele z dané frakce, za kterého bude hrát. Výběr je v tuto chvíli z asi 25 těchto postav. Dále se určí na kolik bodů Soulstone se bude hrát a jestli se bude hrát běžná hra tzv. "Scrap", ve které na hráče připadá jeden master a kdy je maximální velikost armády na hranici 55 Soulstonů; nebo Brawl, kdy hráč může mít dva mastery a velikost armády až dvojnásobná. Běžné a turnajové hry se hrají tak na 30-35 SS (zkratka pro Soulstone) s jedním masterem. Taková hra pak zabere průměrně 2 hodiny.
5. Nyní dojde k náhodnému výběru strategie. Strategie je cíl hry, za který, když ho splníte úplně nebo částečně, dostanete vítězné body. Strategie jsou samostatné nebo sdílené oběma hráči. Strategií je asi 30 možných a vybírají se náhodně, hráč se však může pokusit za platbu Soulstone vyměnit strategii za jinou. Pak si znovu náhodně vybírá. Strategie jsou hodně rozdílné, od jednoduchých typu zabij cizího mastera, vybij protivníka, obsaď 4 čtvrtky hracího pole nebo uhlídej svého mastera či svou rozmísťovací zónu, po složitější jako jsou interakce s protivníkovými figurami, doručení zprávy nebo ukradnutí předmětu, popřípadě třeba zničení nějakého důkazu na hracím poli. Strategie mají vždy dvě možnosti splnění, a to že buď úplně splníte, co vám strategie určuje, a nebo částečnou, když splníte jen část. Tato část většinou bývá víc než polovina. Důležitou věcí je, že strategie jsou veřejné a protivník ví, o co vám jde.
6. Po určení strategie je čas vybrat si schéma. Schémata jsou vedlejší úkoly, které když splníte, tak za ně také dostanete vítězné body. Na rozdíl od strategií si již hráč může vybrat schéma dle libosti a to v počtu 0 až 2 na hráče. Schémata jsou ve většině případů neveřejná. Když hráč zveřejní před hrou své schéma protivníkovi, tak za splnění tohoto schématu dostane více vítězných bodů. V praxi to vypadá tak, že splnění 2 zveřejněných schémat se rovná splnění strategie. Takže je i teoreticky možné, pokud hráč nesplní strategii, vyhrát za pomocí schémat (samozřejmě pokud zabrání protivníkovi ve splnění jeho strategie a schémat). Schémata jsou různých druhů. Obecná, která si může vzít každý, poté frakční, jen dle své frakce, a ta typická pro daného mastera. Vybrat si můžete jaká chcete.
7. Teď nastává další důležitá fáze a to je výběr skupiny postav, se kterými bude hráč hrát. Na rozdíl od jiných her si vybírá hráč figury až v okamžiku, kdy ví, co ho čeká (krom mastera). Na výběr má většinou postavy ze své frakce a někdy i něco navíc. V dnešní době je ke hře asi 150 unikátních modelů (celkově pak okolo 250 figurek), pokud jsou tedy počítány i ty zatím jen ohlášené (k závěru roku 2010).
Vybírat lze z 5 frakcí, už zmíněných v úvodním článku.
- Arcanists - frakce elementů, zvířat, přírody a strojů
- Ressurecionist - frakce nemrtvých, smrti a oživování
- Neverborn - frakce demonů a všech fakt divných věcí, které neměly spatřit světlo světa
- Outcasts - frakce žoldáků, odpadlíků, goblinů a goblinek
- Guild - frakce těch, kteří chtějí mít nejvíc Soulstonů pro sebe, ředitelů, ochránců lidských práv a kovbojů
Výběry herních modelů mají svá omezení, typicky třeba jen na frakci nebo na konkrétní bodovou hodnotu. Postavy jsou v různých synergiích a na každou strategii, schéma a protivníka je nutné mezi nimi pečlivě vybírat. Nevyužité body nebo ty které nechcete použít na vyložení postav do hry, vložíte do tzv. "Soulstone Poolu" mastera, který je omezen maximálním počtem 8. Soulstone Pool je zdroj masterovy moci, za něj může výrazně ovlivňovat svůj osud a to více než jiné podstavy. Umožňuje mu to posilovat jeho schopnosti, kouzla, obranu i útok. Tuto možnost ostatní postavy nemají, pokud není konkrétně řečeno jinak.
Běžná hra vypadá tak, že se hraje tak s 6-12 figurkami. Je samozřejmě možné, že další figurky mohou do hry vstoupit, třeba jsou vyvolány, oživeny, rozdvojeny a podobně. Může se tak stát, že se hra rozšíří například i na 20 modelů. Třeba nemrtví jsou v tomto experti.
Běžná sekce: