Interview s Honzou Juklíčkem, tvůrcem Able Archeru


V Česku vznikla další wargamingová hra – po Napoleonovi je tu Able Archer odehrávající se ve fiktivním střetu Studené války. Pro rozhovor se nám podařilo získat přímo autora hry, Honzu Juklíčka.

 

Mnozí jistě četli článek představující hru Able Archer, ale mohl bys ho i tak v jedné větě popsat?

6mm wargamingová simulace "horké" Studené války pro obyčejné a nenáročné hráče.

 

Karta statistik ze hryKdy jsi začal uvažovat o vlastní hře a kdy ses do ní doopravdy pustil?

Able Archer se zrodil tlacháním na různých fórech, což je asi rok a půl zpátky, šlo o diskuzi kvůli tomu že nic podobného neexistuje, všude vidíme hry 1:3 (pozn. redakce – 1:3 znamená jeden model na tři kusy v reálu) nebo ve větším měřítku. Navíc málokterá hra je vytvořena tak, aby zaujala obyčejného hráče, a nelovilo se v tisícovce tabulek, protože hra chce být co nejreálnější.  Přibližně po 3 měsících jsem se do toho pustil a začaly se tvořit kořeny Able Archera.

 

Kolik jsi na Able Archeru zatím strávil času?

Bude to plus mínus rok od doby když jsem začal na AA pracovat, samozřejmě během toho roku se původní koncepce značně změnila a Able Archer začal dostávat takovou podobu, jakou má dnes.

 

Kdo další se s tebou na vývoji Able Archeru podílel?

Able Archer je z 90 % procent moje práce. Samozřejmě několik podnětů ohledně určitých věcí bylo upraveno podle názoru některých známých. Z česko-slovenské scény bych mohl jmenovat Katchera a Zrudiho.

 

Co bylo největší překážkou?

Překážek, na které jsem narazil, bylo několik, a většina se zvládla, ale zřejmě nejhorší bylo vymyslet koncepci tvorby armády. Dále to bylo samozřejmě hledání různých materiálů o bojové technice – také protože po dopisování s důstojníky zjistíte, že autoři jako JANES vám cpou do hlavy relativně slušný nesmysl aneb tank T-72 v GSFG (sovětské síly v Německu) a samozřejmě T64 v ČSLA.

Modely

Proč zrovna období fiktivního konfliktu studené války?

Pokud chceme zasadit hru do moderního bojového konfliktu, kde budou bojovat velké formace, máme v podstatě dvě možnosti – Arabsko-izraelské války, které většině lidí moc neříkají, nebo vytvoříme fiktivní konflikt, který ač se nestal, bývá inspirací knih, PC her a občas i filmů.

 

Jak je to s modely? Doporučuješ třeba nějakého konkrétního výrobce?

Osobně mám modely Heroics and Ros (http://www.heroicsandros.co.uk/), což je anglická firma. Ačkoliv její systém objednávaní je značně archaický, tak má asi největší rozsah modelů na trhu. Dobré zkušenosti mám i s Americkou firmou GHQ (http://www.ghqmodels.com), která je trochu dražší, ale kvalita je vysoká. V tomhle případě je ale výhodnější nakupovat přes Ebay shopy, protože poštovné od nich je trochu overkill. A je samozřejmě i několik dalších firem jako třeba Scottia nebo Cin-C, ale dvě výše jmenované jsou mými favority.

 

Jaké jsou dojmy hráčů ze hry? Myslím jak zkušených wargamerů i úplných nováčků.

V současné době mám pouze dojmy hráčů dvou klubů, jednoho amerického a jednoho anglického, kde vlastně ve spolupráci se mnou vznikly i scénáře, které jsou obsažené v Clash of Titans. Hráči si systém zatím pochvalují. Trochu výhrady jsou k dělostřelectvu, které možná přepracujeme a vrátíme se k původnímu konceptu.

 

Co pro Able Archer chystáš představit v blízké době?

V blízké době bych chtěl dodělat další armády - tedy Brity, Západní Němce, Holanďany, Čechoslováky, Poláky a Maďary.

 

Karta statistik ze hryA co v té vzdálenější? Nějaké vize, kam bys chtěl Able Archer plavidlově dostat a podobně.

Co bych chtěl s Able Archer dosáhnout, jsou celosvětové/republikové/více-klubové kampaně. Prostě něco ve stylu Eye of Terror ve Warhammeru  40.000. Tedy že by hráči svým hraním pomohli vytvářet pozadí toho, jak se válka Východu se Západem vyvíjí. 

A dále rozvíjet nejen svět, ale přidávat i další armády.

 

Ještě na závěr připomeň, kde mohou zájemci hledat informace o hře?

Hlavním zdrojem informací je blog http://ablearchercz.blogspot.cz/ a existuje i facebooková skupina Able Archera.

Díky moc za odpovědi a ať se tobě i Able Archeru daří!

Běžná sekce: