Chaos je bezesporu největší hrozbou vesmíru 41. tisíciletí, mocnost usilující o protržení hranic reality a pohlcení duší ničím nechráněných obyvatel Galaxie.
Prapůvodním domovem Chaosu ve světě Warhammeru 40.000 je warp, pokřivené zrcadlo reality běžného vesmíru, ve kterém se odráží životy všech bytostí. Je to prostor, ve kterém neexistují ani čas, ani rozměry, tak jak je známe. Říká se, že kdyby obyčejný člověk pohlédl do hlubin warpu, pohltilo by ho šílenství. V lepším případě.
Warp však nemusí být jen hrozbou, cvičené mysli z něj dokáží čerpat sílu pro svá kouzla a zkušení navigátoři skrz něj dokáží provádět hvězdné lodě, což je základem jakéhokoli mezihvězdného cestování na větší vzdálenosti. I tito odvážlivci se však musí být na pozoru. Stačí sebemenší škobrtnutí, malá chybka v postupu a tělesná schránka neopatrného uživatele může být roztrhána na kusy. Pokud má tedy štěstí. Pokud ne, může jej pohltit démon, strašlivé ztělesnění Chaosu.
Chaosu vládnou čtyři bohové. Nurgle, pán nemocí a nákaz. Khorne, krvežíznivý bojovník toužící po dalších lebkách na svůj trůn. Slaanesh, pán nekonečné rozkoše. A Tzeentch, mistr změny a lstí. Ti se v nekonečném boji sváří o nadvládu nad ostatními. Posilují svou moc získáváním dalších a dalších přívrženců a prováděním těch nejzvrhlejších možných plánů, jejichž cílem je získat duše miliard nevinných.
Nejbližšími služebníky bohů jsou démoni, strašlivá stvoření warpu nabývající nejrůznějších rozměrů a tvarů. Ztělesňují ty nejhorší noční můry, které si jen dokážete představit. Jsou strašliví, odporní a neštítí se ničeho. Zlo je jim vlastní a neznají slovo slitování. Je jedinou záchranou obyvatel reálného vesmíru, že do něj tyto entity nemohou jen tak lehce vstupovat.
Čím mocnější démon, tím obtížnější a větší rituál je obvykle potřeba, aby se mohl prodrat skrz hranice mezi oběma prostory. Jakmile se však jednou dostane na druhou stranu, je obtížné jej z ní vyhnat. Jen ti nejmocnější válečníci a jen ty nejmocnější zbraně mohou démona poslat zpět do warpu. A obvykle opravdu jen poslat zpět, ne zabít. Podstata opravdu mocných démonů je totiž i pro nejsilnější smrtelníky prakticky nezničitelná. A démon se tak vždy může vrátit, aby vykonal svou strašlivou pomstu nebo pokračoval ve svých zvrhlých plánech. Je totiž nesmrtelný a čas pro něj hraje jen opravdu malou roli.
Co se týče strašlivosti, nezadají si s démony jedinci, jejichž existence je pro lidské Impérium snad ještě větším rouhačstvím. Kdysi to byli nejsilnější ochránci této říše. Byli to oni, jejichž zbraně jej pomáhali zakládat. A byli to oni, kdo na Impériu vykonal nejhorší zradu. Řeč je o vesmírných mariňácích Chaosu, které deset tisíc let před současným dějem převedl nejlepší velitel Impéria po samotném Císaři, Vojevůdce Horus, na stezku ničení a zkázy. Celá polovina tehdejších mariňáků se buď přímo nebo lstí přidala pod jeho praporcem na stranu Chaosu a postavila se proti svým loajálním bratřím.
Pak, po porážce Horovy Hereze, se zbylí zrádní mariňáci stáhli do warpu skrz Oko Teroru, strašlivou jizvu na tváři Galaxie, oblast skrz kterou do přediva reality proniká warp. Zde získali od bohů Chaosu obrovskou moc a nezřídka i nesmrtelnost. Za to vše ale zaplatili strašlivou daň. Působení warpu i jejich nových zvrhlých bohů je často změnilo k nepoznání. Staly se z nich pokřivené parodie kdysi hrdých a ctěných bojovníků, kterými byli. Chaos změnil nejen jejich těla, na kterých proběhly nezvratné mutace, ale hlavně jejich duše. Dosáhli věčného zatracení. Něčeho, po čem rozhodně nikdy netoužili.
Žel, sliby a vábení Chaosu v průběhu času nijak neoslabují. Další a další jsou lákání na jeho stranu přísliby moci a nekonečného života. Nejen obyčejní lidé, ale i mariňáci nadále podléhají tomuto vábení a dále posilují řady strašlivých přívrženců Chaosu, největšího zla vesmíru. Málokdo dokáže odolat možnosti splnit si své největší sny a tužby. A právě to Chaos nabízí. Varování a knězi šeptané poučky se náhle zdají tak nicotné, vždyť za splnění čehokoliv chce tak málo... Jen nekonečnou poslušnost. A vaši duši...
Obrázky v tomto článku pochází z přebalu knihy Gildar Rift od Black Library a artworku ke hře Warhammer 40.000: Dawn of War 2.
Běžná sekce: