Základní hry společnosti Ambush Alley Games (AAG) tedy Ambush Z a Ambush Alley jsou založeny na stejném principu, pouze s několika drobnými odlišnostmi. Další dvojice her Force on Force a Tommorow Wars využivají změněný soubor pravidel, proto se v tomto článku zaměříme na klasický Ambush Alley (AA).
Ambush Alley
Jak jste se mohli dozvědět v předchozím článku, tato hra je zaměřena na boje se separatisty. Nyní probereme pravidla a podíváme se, jak se to hraje. V hlavní roli se představují regulars – armádní nebo policejní jednotky s úkolem, v jehož splnění se jim snaží zabránit nespočet insurgentů (vzbouřenců).
Inciativa a průběh kola v AA
V AA probíhá pouze kolo regularů, kteří se mohou volně pohybovat, střílet a vykonávat další akce. Jakmile vstoupí do zorného pole vzbouřenců, mohou se dočkat odezvy například formou schování se nebo střelby. Pokud hráč s některými jednotkami vzbouřenců nereagoval, může s nimi na konci kola hýbat, střílet, a tak dále.
Troop quality, morálka
Důležitým faktorem odlišnosti, krom rozdělení regular/insurgent, jsou morálka a troop quality. Hodnoty jsou na sobě nezávislé, čili elitní jednotka může mít špatnou morálku a i ta největší spodina, která se hrne na vaše mariňáky, může být odhodlána položit život za svého vůdce. Morálka i troop quality mají 4 stupně – vyšší znamená lepší kostku.
U troop quality rozlišujeme untrained (šestistěnná), trained (osmistěnná), veteran (desetistěnná) a elite (dvanáctistěnná kostka). U morálky pak low morale (šestistěnná), average morale (osmistěnná) good morale (desetistěnná) a high morale (dvanáctistěnná kostka). Čím lepší hodnoty, tím samozřejmě lépe, protože hodit 4 a více na šestistěnné kostce není lehké, ale na desetistěnné už to takový problém není.
Základní herní principy
Prakticky celý systém AA je založen na hodu 4 a více. Většina hodů jsou tzv. opposed testy (hází se proti protivníkovým hodům, musíte hodit 4 a více a zároveň více, než protivník).
Úhel dohledu je 360° . Důvodem je, že vycvičennost většiny jednotek stačí k pokrytí celého prostoru i při postupu. Dále v linii dostřelu (line of fire) nelze střílet přes vlastní jednotky, navíc se ve většině scénářů objevují takzvaní Whiskey Charlie (přezdívka pro Worthless Civilian, bezvýznamné civilisty), přes které rovněž nelze střílet. Jednotky dodržují koherenci (musí se držet ve skupinách) na jednom palci v otevřeném prostranství, u regular jednotek v krytu se pak tato hodnota může rozšířit až na 2 palce.
Pro insurgenty jsou důležití vůdci, zvyšují o jednu kostku morálku a zároveň mohou reagovat na regulary bez hodu kostkou - ale o tom později. Vůdci mohou přesvědčit civilisty, aby bojovali s irregulary nebo se pohnuli na určené místo. Vůdci se mohou svobodně pohybovat po bojišti, ale aby jednotky získaly benefity, musí být vůdce připojen k jednotce. Jednotky lze samozřejmě spojovat do větších celků i rozdělovat do menších.
Pohyb, střelba, reakce, overwatch
V Ambush Alley je volné pořadí výstřelu a pohybu. Základní pohyb, tzv. Cautiones Move, je 6 palců. Jednotka, která se takto pohybuje, nemá postihy k reaction hodům. Dalším pohybem je Rapid Move (rychlý postup) - jednotka se pohne mezi 6 až 12 palci – střelba je možná až po pohybu, přibývá postih na reakční hod a ubývá kostka k palebné síle (firepowerp. Poslední možností je halt - jednotka přechází na takzvaný overwatch – toto je akce, na kterou insurgenti nemohou reagovat. Jednotka se zastaví a kryje ostatní týmy ve svém dostřelu.
Střelba probíhá velice jednoduše. Jednotka, která chce střílet, vyhlásí cíl (více jak polovinu jednotky). Následně spočítá svou palebnou sílu (počet modelů + bonusy za speciální zbraně jako lehké kulomety, granátomety, RPG, tým se speciálními zbraněmi či za optimální dostřel). Součet je její palebnou silou (firepower) – ten je reprezentován počtem kostek, kterými budete házet, maximálně jich však může být 10. K hodu se používají kostky její troop quality. Hod se následně porovná s hodem protivníka na obranu, přičemž platí pouze hody 4+.
Hod na obranu je součtem modelů v jednotce a bonusů za krytí či neprůstřelné vesty. Hráči pak hody porovnají. Pokud útočníkův hod nelze anulovat hodem na obranu, který je stejný nebo vyšší, jeden model je odstraněn jako ztráta.
U jednotky regularů nezáleží na tom, jestli byl zasažen kulometčík nebo velitel, protože kdokoli v jednotce je schopen zaujmout jeho místo. Avšak u insurgentů je důležité to zjistit, protože se může stát, že byl zasažen vůdce nebo obsluha těžké zbraně.
Regular jednotky jsou omezeny dependant movementem, padlého vojáka musí dopravit do nejbližšího místa poskytujícího krytí. Tam se mohou hodem pokusit o první pomoc. Je-li v jednotce zdravotník nebo příslušník speciálních jednotek, jeho šance na přežití se zvětšují. Pokud je mrtev nebo těžce raněn, musí ho tým předat do nejbližšího místa evakuace zraněných. Do té doby pro tento tým platí pravidla dependantů.
Kdykoli se jednotka regularů ocitne v linii dostřelu insurgentů, mohou insurgenti vyhlásit interrupt (pokud má jednotka vůdce, mohou automaticky, pokud ne, pak hodem na 4+), insurgenti vyhlásí, jakou akci budou provádět, následuje hod na reakci - pokud insurgenti hodí 4 a více, než regular jednotka, provedou akci dříve, než jednotka, kterou přerušili, jinak mohou reagovat později.
Jednotky v overwatchi nebo neaktivní jednotky vidící jednotku insurgentů, kteří chtějí provést interupt, mohou reagovat. Overwatch jednotky, které nehodily reaction test, už se nepočítají jako v overwatchi.
Morálka
Morálka hraje v bojích podstatnou roli a důležité je i to, zda jde o jednotku regularů nebo insurgentů. Regularové jsou při neúspěšných hodech na morálku takzvaně pinned down (nemohou se hýbat, pouze opětovat palbu nebo se starat o raněné) nebo jsou donuceni k fall backu (stáhnou se na výhodnější pozici). Insurgenti jsou oproti tomu takzvaně shrinked (jakýkoliv hod 1 znamená, že jeden přislušník jednotky utekl) a shaken (jednotce klesne troop quality o jednu úroveň a pokud je to pod untrained, je jednotka odstraněna ze hry).
Close assault, dependant, out of contact movement, insurgent level a scénáře
Při close assault se jedna jednotka snaží napadnout druhou na velmi krátkou vzdálenost. Bojují, dokud nepadnou nebo se nevzdají (regular jednotky se nemohou vzdát, bojují do posledního muže). Útočící jednotka složí troop quality test, pokud uspěje, může zaútočit. Pokud ne, nemůže dělat nic. Pak skládá tento test obránce, při úspěchu se může bránit střelbou nebo ustoupit. Pokud se nepodaří útočníka zastavit nebo neuprchne, je napadnut a probíhá boj zblízka (normální střelba, při které se ale strany se střídají, dokud jedna z nich nepadne nebo se nevzdá).
Pokud jednotka utrpěla ztráty (platí pouze pro regulary) nebo doprovází zraněné či rukojmí/POW, je zpomalena a nemůže využívat rychlý pohyb (rapid move). Out of contact je zvláštní typ pohybu, který platí pouze pro insurgenty. Ti pokud jsou mimo linii dohledu, mohou se pohybovat kdekoliv, pokud nevstoupí do linie dohledu regularů.
Scénářů je v základních pravidlech pět, další jsou k dispozici na internetu, plus je vydáno několik jejich souborů (například Day of the Ranger a podobně). V popisu ke scénářům se dozvíte, kolik je na mapě hot spotů, jaký je insurgency level a jaké jsou počáteční síly jednotlivých stran.
Hot spoty jsou místa, odkud budou přibíhat posily insurgentů. Ve většině scénařů je jich pět. Na začátku kola se hází na příchod posil (šestihranná kostka, musíte hodit méně, než je hodnota insurgency level). Následně na typ posil. Scénář také určuje, kolik karet fog of war se líže (dále pokaždé, když na reaction testu padne 1). Fog of war mají efekt neočekavaných situací na bojišti – od příchodu neočekávaných posil až po nedostatek munice.
Vozidla, UAV
Dále najdete v Ambush Alley naleznete i pravidla pro obrněné transportéry a tanky (v rozšířeních i pro dělostřeleckou palbu, letecké údery i IED – improvizované výbušniny), bezpilotní letadla i ostřelovačské týmy, ale to už jsou podrobnosti, které do základního přehledu nepatří.
Pokud máte zájem si Ambush Alley ozkoušet, tak AAG nabízejí demoverzi obsahující základní pravidla a jeden scénář. Vše najdete pod tímto odkazem: http://www.ambushalleygames.com/wp-content/uploads/2010/01/Quickstart.pdf
Běžná sekce: