Gruntz je herní systém navržený Robinem Fittonem speciálně pro sci-fi wargaming v měřítku 15 mm. Na rozdíl od podobných herních systémů nemá složitá pravidla a je tak dostupný i úplným začátečníkům.
Hra samotná patří do kategorie takzvaných generických herních systémů a před hraním je tak zapotřebí si "vyrobit" statistiky pro vlastní jednotky. Díky generátorům různých jednotek je to však otázka několika málo minut, ke koupi pravidel navíc dostanete excelový soubor a prázdné stat karty.
Ve hře je několik typů jednotek – velitelé, gruntz, specialisté a vozidla. Jednotky mají stejné statistiky, boj s vozidly se téměř neliší od boje pěších jednotek.
Herní mechaniky
Většina hry je založena na hodech 2D6. Jejich hodnotu pak přičtete k používané statistice a výsledek porovnáte s příslušnou statistikou cíle. Výjimku tvoří hod na Skill a Mental, kdy za pomoci 2D6 podhazujete danou statistiku.
Shoot určuje, jak dobře jednotka střílí, při útoku se používá její hodnota plus 2D6 proti nepřátelské hodnotě Guard. Pokud má útok vyšší hodnotu, je nepřátelský model zasažen. Assault hodnota se používá stejně jako Shoot, pouze s tím rozdílem, že se uplatňuje v boji z blízka. Soak značí odolnost jednotky, každá zbraň má Impact hodnotu, a opět za pomocí hodu 2D6 musí překonat Soak cíle. O kolik překročí útok Soak, tolik ztratí nepřátelský model životů. Třeba gruntz mívají pouze jeden život a při jeho ztrátě jsou Waxed.
Waxed znamená, že je model těžce zraněn a pokud není vybaven speciálním vybavením jako Lifer juice nebo Automedkit nebo k němu nedostanete medika do příští aktivace, je model mrtev.
Skill se používá pro speciální akce, jako je slaňovaní, použití výbušniny, nebo u vozidel, která používají tuto statistiku ke střelbě místo statistiky Shoot.
Mental je morálka jednotky. Používá se při různých testech jako je Condition Brown, případně pinning. Velitelé mohou tuto hodnotu zvýšit.
Zbraně mívají kromě Impact ještě tyto hodnoty:
Range je dostřel, přičemž každá zbraň má svůj základní dostřel, ale s postihem můžete střílet i na dvojnásobnou vzdálenost. AP značí "armour-piercing". Při střelbě na pěchotu nemá žádný účinek, ale při střelbě na vozidla snižuje Soak cílené jednotky. A konečně AE - Area-Effect označuje, jak velká bude šablona zbraně.
Vozidla mohou při poškození utrpět také Critical hit, který může poškodit jeden z hlavních systémů – Engine (vozidlo se nemůže pohybovat dvojnásobných pohybem), Armour (stroj lze snadněji poškodit) nebo Tek (zhoršuje střelbu vozidla).
Kromě základních statistik a zbraní mohou jednotky disponovat tzv. Modz (u vozidel) a Perks (u ostatních) speciálními vlastnostmi, které umožní hráčům přizpůsobit své armády pozadí herního světa. Například mohou být vybaveni skokovými zařízeními nebo aktivní kamufláží, jiné zase přímo ovlivňují některá pevná pravidla – např. Swarm (za cenu omezení umožní zvýšit počet jednotek v družstvech gruntz), nebo Neural Net Boosters (zvyšují dosah koherence).
Aktivace modelů
V Gruntz máte možnost vybrat si systém aktivování jednotek a to celkem ze tří možností.
První je klasický IGOYGO systém, kdy nejprve aktivujete všechny své jednotky a poté soupeř aktivuje ty své. Při využití některých speciálních schopnosti, nebo akce Overwatch, je možnost zasahovat do protivníkova kola.
Druhou možností je střídavá aktivace. Ta probíhá tak, že aktivujete jednu jednotku, protivník pak svou, dokud nejsou všechny jednotky aktivní. Pak začíná další kolo.
Poslední možností je karetní aktivace, kdy přidělíte modelům určitou hodnotu podle karet, které máte v ruce, protivník také a potom se jednotky aktivují od nejvyšší po nejnižší. Může se tak stát, že aktivujete několik jednotek po sobě, nebo že se to samé povede protivníkovi.
Pokud je jednotka aktivována, může provést dvě akce (například pohyb a střelba). Velitel pak má možnost i pomocí speciální akce převést svou akci na jednu z podřízených jednotek.
Scénáře
Základní pravidla představují 6 základních scénářů, ale po několika hrách se klidně můžete pustit do tvorby vlastních.
První scénář - Meeting minds - je všem dobře známá a všemi milovaná anihilace. Prostě rozestavíte své jednotky a snažíte se rozdrtit nepřítele.
Následuje Assault and Battery, což je klasický scénář obránce-útočník. Útočník má za úkol zničit 3 různé cíle na mapě a obránce se mu v tom snaží zabránit.
Toppling Soldiers je variací předchozího scénáře, problém je v tom, že útočník musí cíle zničit v přesném pořadí, což situaci trochu komplikuje.
Předchozí scénáře jsou lepší, když se hrají s vozidly a s většími armádami (cca 250 bodů).
Při What's Mine is Mine nestačí cíle zničit jako v předchozích scénářích, ale vaše jednotky je musí obsadit, a to je stojí celou jednu aktivaci. Samozřejmě vámi obsazený cíl může obsadit nepřítel a sebrat vám ho. Každý obsazený cíl generuje za jedno kolo určitý počet vítězných bodů a kdo jich nasbírá nejvíce, vyhrál.
He who laugh lasts je scénář na motivy náhlé smrti, známé třeba z hokeje. Vaším úkolem je mít více vítězných bodů než protivník, ale možné je vyhrát až ve 3. kole.
Poslední scénář je Bring me my Spear. Hráči se opět rozdělí na útočníka a obránce. Úkolem útočníka je prorazit nepřátelskou linii a dorazit až k kraji stolu nepřítele. Obránce vysadí 50% svých sil do středu stolu, zbytek jeho sil je umístěn do rezerv a postupně přichází během hry.
Zhodnocení
Podobně jako u herního systému FUBAR, i v Gruntz můžete hrát jak malé šarvátky (skrimish) s 3-6 figurkami na každé straně, tak i velké bitvy, kterých se účastní dělostřelectvo, letectvo i obrněné jednotky.
Hlavní výhodou Gruntz je cena. V současné době stojí Gruntz v PDF okolo 9 dolarů, což je cena více než úžasná, navíc máte v ceně veškeré aktualizace zdarma.
Herní systém Gruntz ano, či ne? Záleží, co od hry čekáte, pokud realistický a nelítostný boj, sáhněte raději po Stargrunt II či Tommorow's War. Pokud ovšem hledáte rychlá a zábavná pravidla, která snadno pochytíte už po první hře, mohl by se vám Gruntz líbit.
Zde naleznete krátká videa jak se Gruntz hrají (v angličtině):
Běžná sekce: